tisdag 30 december 2008

Härligt jullov

Den här veckan som gått har varit helt underbart skön. Hela familjen har bara tagit det lugnt och vi har mest varit hemma och gjort det vi känt för. Det har inte hänt allt för mycket, men det är precis vad vi behövt. Som vanligt blir någon i familjen sjuk när vi är lediga och den här gången var det lilla T som vaknade på söndagskvällen och hade 39.7 grader. Den kvällen och natten var inte rolig men tacka vet jag Panodil. Den sänkte febern något men så fort den slutade verka så for febern upp till 40 igen hos vår lilla tjej. Måndagen var inte rolig för varken mig eller sambon och vi var ganska mörbultade efter natten som inneburit mycket spring in till tösen. Men idag däremot när vi vaknade kände jag mig riktigt utvilad. T:s feber försvann under gårdagen och inatt har hon sovit förutom 3 korta avbrott. Så för att vara lite snäll mot sambon, jag kan faktiskt vara det ibland, gav jag honom en välbehövlig sovmorgon. Under tiden såg vi på Tv-n och jag hann tom baka lite frukostbröd. Brödet bakades utifrån ett recept som finns i Leilas kokbok, det är ett av tio sconesrecept och det smakar så gott (har förmodligen att göra med de ofantliga mängder råsocker jag strör på).

Så när sambon blev väckt av T vid 11 kom han ner till ett dukat bord där både nybakade scones och egengjord varm choklad fanns på bordet. Så skulle man vakna varje morgon ni!!

Jag hoppas att ni andra har haft ett skönt jullov, det tycker jag att ni är väl värda efter allt julpyssel.

Många kramar Ida

11 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej Ida!

Låter som ni haft en skön jul trots lite feber...Hoppas alla mår bra nu.

Gott Nytt År!
Kram
Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Det låter behagligt och mysigt. Men sjukdom är ju förstås aldrig kul.
Ha en fin kväll och ett riktigt Gott nytt År önskar jag dig.
Kram Lallis

Adoridarling sa...

Vad skönt att lillan är frisk nu till Nyår iaf!
Finns inget bättre än scones till frukost, din sambo har tur han!
Gott Nytt År!!

kram Maria

lottens vita och gröna sa...

hallå, ja tänk att det är sjuk man blir när man äntligen är ledig, hoppas verkligen att ni får en härlig afton i morgon!låter härligt att baka lite bröd!

gott nytt år vännen! varmkram lotten

Tess på Tilda och Mamma sa...

Ville kika in och önska dig ett Gott Nytt År.
Kramis Tess

Peters Projekt sa...

Hejsan Ida och tack för ditt glada tillrop!

Färgen till köksgolvet var från Beckers, lösningsmedelsbaserad och blank (80). Vi är mycket nöjda med resultatet och färgen sitter i allra högsta grad kvar - ingen som helst tendens till att flaga av eller liknande. Köket slits ju annars ganska väl då man spenderar en hel del tid där. Vi har dessutom en hund som tassar runt i huset.

Vi grundade ganska väl; först med lätt slipning med sandpapper och sedan en mycket grundlig målartvätt. Golvet ströks tre gånger.

Vill dock nämna, att jobbet i den täta lösningsmedelsdimman inte var någon höjdare (vi målade matsalen med samma färg). I dagarna har vi målat ett trägolv med en vattenbaserad färg från Jotun. Resultatet ser väldigt bra ut och vi ser med spänning fram emot hur det kommer se ut efter en tids användning. Vet väl dock inte om denna färg skulle funka på laminat...

En sista sak - om man tappar en tung kantig sak på köksgolvet, så kan en färgflaga lossna. Det har vi upplevt ett par gånger. Det stör dock inte i någon större utsträckning. Kanske duttar vi i en liten färgklick vid tillfälle.

Under 2009 kommer jag absolut att titta in hos lilla Thea ;)

Gott Nytt År!

Peter :P

mig & alice sa...

Vill önska dig ett riktigt Gott Nytt År!!

Kramar i massor
Melinda

Zouphie sa...

Gott nytt år på er!!

Åhh vad gott det lätt, det finns så mycket goa recept i hennes bok, vissa farligare än andra haha:)

Jag fick tillbaka min plånbok sen, det var någon som hade stulit den och sen bara slängt iväg den men som tur var så hade en snäll farbror lämnat in den till personalen på Williys. Och ingenting saknades förutom en hundralapp, så det var säkert några snorungar eller nåt som tagit den för alla korten fanns ju kvar... Hoppas ni får en bra nyårsafton!!

Kramar!!!

Gårdsromantik sa...

Gott Nytt År!

Vi hörs nästa år!

Kram Maud

Inspiration i vitt sa...

Din man kan vara glad över att ha en sån go kvinna i huset hihi.
Hoppas att du får vila ibland oxå.
En stor julkram vill jag ge till dig/Ingela.

♥ Fyra årstider sa...

Får önska dig lycka till i min utlottning och tacka för mysiga frukostbilder.
Kram Lotta