lördag 6 december 2008

Första pepparkakorna

Idag har vi haft en riktig mysdag hela familjen. Dagen inleddes med en sovmorgon till 9.30. Gissa om vi blev förvånade när vi vaknade och såg att flickorna sovit så länge *skönt*. Därefter var det dags för frukost och sedan Theas efterlängtade pepparkaksbak. Det hade hon pratat om sedan igår och idag fick hon äntligen börja jobba med kaveln och formarna=). Är så stolt för det var första gången vi bakade pepparkakor och jag hade för en gång skull varit ute i god tid och hade gjort degen redan igår kväll. Under baket blev det både änglar, gubbar, tanter, grisar, hjärtan och såklart några bockar på plåtarna. Trots att en och annan degbit slank ner fanns det plats i magen för en fika på pepparkakor och te efteråt. Det var så himla mysigt.

Under dagen har vi även hunnit med en liten julmarknad och nu på kvällen kom svärmor och svärfar hit och åt kvällsmat till Theas stora förtjusning. Jag tycker att det är så gott och härligt att äta nybakat bröd och bakar det därför så ofta jag hinner och kan. Ikväll blev det ett nytt recept, brytbröd, som var över förväntan. Till brödet serverade vi hemgjord obo’y och diverse pålägg. Farmor och farfar stannade länge och Thea var överlycklig när hon fick busa med två av sina favoritpersoner.

Nej nu ska jag sova. Kikar in på er andras bloggar imorgon. Är så nyfiken på vad ni har skrivit men orkar inte uppdatera mig idag.

Många kramar Ida

6 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så mysigt med pepparjkaksbak!

Här gäller det att gömma degen - annars är den puts väck innan man hinner baka.

Kram Maud

Anonym sa...

Så mysigt med pepparkaksbak, älskar doften som sprider sig när man bakar.
Vad härligt det är med sådana helger, trevligt med lite gäster också!
Kram Helena

♥ Fyra årstider sa...

Vilket kök du har..och pepparkaksbak låter så mysigt.
Kram Lotta

Marits vita skrin sa...

Åh vad härligt för Thea att få vara med sin farmor och farfar. Och vad mysigt att baka pepparkakor.

Din skylt är klar, jag mailar dig imorgon.
Kram kram

Marits vita skrin sa...

Förlåt för förra kommentaren, det är ingen skylt klar till dig. Yrhöna som jag är så blandade jag ihop din blogg med "thilda och mamma" Förlåt.

Kram/ Marit

Adoridarling sa...

Vad kul att baka pepparkakor! Och med hemmagjord deg -överkurs för mig i år =) här blir det köpedeg!
Ha en riktigt bra vecka.
kram