måndag 15 december 2008

Första pepparkakshuset

Igår hann jag äntligen sätta ihop delarna till mitt pepparkakshus. Jag måste erkänna att jag trodde att det skulle vara enklare än vad det egentligen var. Men med lite hjälp från sambon så lyckades jag till slut åstadkomma något som kan liknas vid en liten stuga. Vissa delar blev väldigt sneda, exv skorstenen, men att allt sitter ihop ser jag som ett mindre mirakel. När jag satt ihop huset och det var dags för att dekorera det insåg jag mitt första stora misstag – jag skulle ha dekorerat det mesta innan jag satte ihop delarna *suck*. Där gick drömmarna om mitt vackra hus om intet. Men men ingen idé att sörja, jag fick dekorera huset som det stod. Jag började med detta men det var så svårt, speciellt som jag hade gjort en alldeles för lös kristyr som rann nerför taket innan jag hann göra några fina mönster. Bara att ta papper och försöka torka av den redan applicerade kristyren. Tur att jag kan dölja kladdet med florsocker. Lite mer florsocker i kristyren och sedan kunde jag börja om. Detta var riktigt kul tills sambon kom med tips om hur jag skulle hålla struten, det var inga bra tips. Efter det blev det mesta snett och fult, än en gång tur att florsockret skulle dit. Efter en massa kladd med kristyren och en hel del florsocker som ett försök att dölja skavankerna står nu pepparkakshuset på klaffbordet i hallen. Det är strängt förbjudet att gå närmare huset än 2meter för på det avståndet ser det ändå hyfsat ut. Men tro nu inte att jag gett upp. Det blir definitivt ett till hus nästa år, och då ska jag även försöka ge mig på en annan modell. Man borde ju ha lärt sig av sina misstag till dess.

Här är en bild på eländet.

Ha det nu så underbart!

Kramar Ida

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag tycker att det ser fint ut och vilken mysig tomte du har.
Helena

Zouphie sa...

Hej! Jo jag har också en förskyld liten kille här..usch så synd man tycker om dem! Hoppas att det går över fort...Nej jag har varit lite dålig på att lägga ut bilder på huset, har glömt kameran varje gång vi varit där. Men det är en hel del att göra på huset, det är byggt -57 och allt i huset är typ från då. Men det ska bli skoj att få göra det fint och välja själv hur vi ska ha det, och sen är det ju ett stort plus att Pontus jobbar som snickare:)

Ha det så bra och hoppas lilltjejen blir bättre!

Kramar Sofie

Malin sa...

Hej Ida!
Ja att göra pepparkakshus är inte lätt =)
Självklart ska du göra kristyrhängen, jag hittade fian bilder via dom länkar du kan hitta på min sida. Kristyren får inte vara för lös för då blir det inte bra, prova dig fram.
Hoppas det går bra!
Kram Malin