måndag 22 december 2008

Köksmisstag

När vi flyttade in i vårt hus, hösten 2005, var ett av våra första inköp till huset ett nytt kök från IKEA. Till en början hade vi tänkt fräscha upp det befintliga köket från 50 talet men eftersom de bänkarna var så låga och skåpen så grunda så kändes det som att jobbet var alltför stort då vi visste att vi ändå skulle byta kök inom en snar framtid. Innan vi insåg detta hann vi dock köpa ett kakel till det befintliga köket, tyvärr valde vi ett som är svart/grått och vi hann även med att köpa en bänkskiva i ek *blä*. Så dessa var ju tvungna att passa in i det nya köket. Under den period då vi skulle köpa vårt kök hade IKEA en drive att man fick 1 000:-/ 10 000:- vilket såklart var otroligt lockande. Tyvärr medförde detta att vi hade en viss tidspress eftersom det erbjudandet skulle försvinna endast ett par dagar efter att vi beslutat oss för ett byte av kök. Sagt och gjort vi for de 10 milen t & r flera gånger den veckan och fick varje gång tala med en ny person på IKEA:s köksavdelning. Sista gången när vi var där var det en kille som jobbade. Han var verkligen trevlig och hjälpsam och avrådde oss snabbt från att skaffa den där vinhyllan som skulle blivit en perfekt stege för den lilla knodden som då låg i min mage. Konstigt nog var det samma person som absolut tyckte att vi skulle ha ett rundat hörn i köket vilket innebar att vi köpte en sidohylla till vårt kök.

Sidohyllan blev direkt ett av mina stora hatobjekt i köket (förutom kaklet och bänkskivan då). Den samlade damm, det gick inte att ställa något vettigt på den eftersom hyllorna var för låga och då vi har småbarn som gärna pillar på allt var jag tvungen att ha barnvänliga saker på hyllplanen. Länge funderade vi på att byta ut sidohyllan mot ett skåp men det skulle innebära att vi skulle vara tvungna att köpa till en ny bänkskiva = för dyrt. Så till slut kom jag på lösningen, jag kan ju ha ett draperi för hyllan. Denna lösning kom jag på i somras och efter ”bara ” 4 månader sitter nu äntligen tyget på plats. Det känns helt underbart och jag blev så nöjd eftersom det mjukar upp köket lite. Tänk vad lite tyg kan göra en lycklig. Tyvärr är inte sambon lika glad eftersom tyget gärna fastnar i ugnsluckan när man stänger luckan men vem har sagt att allt måste vara praktiskt.

Nu ska jag fortsätta sy lite. Det är faktiskt ganska kul när man väl kommer igång och när man väl har fått fram symaskinen.

Kram på er / Ida

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tänk att det kan göra så mycket med lite tyg! Jag har också sytt ett linne draderi till en ikeabänk/köksö, det blev kanon.
god jul
Helena

Anonym sa...

Äsch, var för snabb! Ej anonym!
Helena

Marits vita skrin sa...

Äh, ek är väl inte så farligt på en bänkskiva. Det har jag med. Tänk om det vore en i laminat du. Då hade jag oxå sagt blä.

Jag har oxå en göteborg soffa hihi. Stor och skön men visst skulle en Howard sitta fin fint.

kram kram

Anonym sa...

SÅ fint det blev med draperiet! Mjukade verkligen upp. Men du om du är trött på kaklet och inte vill byta, så går det att måla det! Jag har målat mitt brun/beiga kakel vitt. Blev hur bra som helst! Kostar ju inte mkt och inte särskilt mkt jobb heller. KOlla i min blogg om du vill se.
Träskivan tycker jag är fin. SJälv har jag en svartgrå laminat med ekkant. *gillar inte*

GOD JUL!

Anonym sa...

Vårt kakel var identiskt med ert! Stenaktig matt yta. Färgen fäste kanon! Dessutom målar man fogarna vilket gör att de blir superlätta att hålla rena!

Ja just det, det är ju det där ´med inoljningen som är lite jobbigt med träskiva... Du får väl slänga in en rå betongskiva. :-)

Malin sa...

Hej Ida!
Det blev jättefint med tyget! Vi gjorde också om köket rätt snabbt efter att vi flyttat in och så här i efterhand önskar man att man väntat lite så man hade "bott in sig" lite och känt efter vad man behövde och inte =)
God jul kramar Malin

Adoridarling sa...

Hej!
Visst är det typiskt hur man går och stör sig på vissa saker tills man blir gaaalen! men det är ju bra för då måste kreativiteten slå till! Blev jättebra med tyget tycker jag. Och som det sagts tidigare, var du glad för ek, vi har en svart laminatskiva som de tidigare ägarna satte in och eftersom köket var supernytt när vi köpte lägenheten kan jag inte förmå mig att göra om riktigt än, men jag lovar dig att bänkskivan är GRÄSLIG!! och jag retar mig nåt vansinnigt på den.
Ha en riktigt God Jul!
kram Maria