lördag 15 november 2008

En myskväll med hembakat


Den här dagen har verkligen gått med raketfart. I ett försök att avsluta dagen på ett mysigt sätt bestämde jag mig för att ordna en kvällsmat med nybakat bröd. Sagt och gjort, jag bakade mitt nya favoritbröd och gjorde till och med egen choklad. När det sen var dags för oss att inta den här mysiga kvällsmaten som bestod av nybakade baguetter, varm choklad och marmelader samt andra pålägg blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Sambon fick hela tiden be äldsta dottern T att sitta still på rumpan, medan jag fick sitta med minstingen E i famnen och vagga henne för att hålla henne nöjd. Trots de tända ljusen var det helt enkelt omöjligt att få till en känsla av lugn och harmoni. Istället blev vi den typiska småbarnsfamiljen där allt fokus ligger på barnen och där vi vuxna kastar i oss maten för att sedan försöka få i barnen något att äta.


Trots att det inte riktigt blev det lugn jag tänkt mig tycker jag ändå att det var riktigt mysigt att få sitta med familjen i skenet av tända ljus och äta varmt nybakat bröd. Brödet är bakat efter ett recept som jag fått av min svägerska och det är ett otroligt enkelt bröd att baka. För er som vill prova skriver jag ut receptet här. Varsågoda!!
Kramar Ida

Tre baguetter

1/2 pkt jäst

5 dl vatten

1 tsk salt

10 dl mjöl (samt till utbakning)

1) Rör ut jästen i lite av vattnet.

2) Tillsätt resten av vattnet samt salt och mjöl. Rör ihop men arbeta inte mer än nödvändigt. När allt blandats väl ska degen jäsa under bakduk i 1.5 timme.

3) Skrapa ur degen på ett mjölat bakbord. Arbeta inte degen men strö lite mjöl över och dela den sedan i tre delar med en vass kniv.

4) Dra ut delarna till längder som är lika långa som en bakplåt. För sedan över dessa längder till plåten och vrid dem ett varv.

5) Skåra längderna/baguetterna med en vass kniv på tre ställen.

6) Låt baguetterna jäsa under bakduk i 20 minuter och sätt under tiden på ugnen. Gradantalet ska vara 250.

7) Ställ in brödet i ugnen i ca 15 minuter. När brödet är klart låt det svalna samt ånga av på ett galler.

Smaskens!!


2 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej!

Mmm hembakat bröd är sååå gott, oj vad jag önskar att jag bodde granne med dig nu så kunde jag smita in och lukta lite..doften av nybakt bröd är ljuvlig :)

Söt vintagebild!

Kram
Mia

Ps tack för receptet!

Millas hem sa...

Hej!
Dokumentet är beställt på Fridas gård, länkad hos mig!
Nu har jag fått upp det på väggen, visar det på bloggen snart!
Kram