måndag 12 november 2007

Några nygamla projekt i huset

Eftersom jag har varit så dålig på att blogga det senaste halvåret har jag helt missat att visa ett av de mest krävande projekten i vårt hus - nämligen hallen och den tillhörande trappan. Renoveringen inleddes redan i februari men efter att ha rivit bort platsmattan stod projektet still ett par månader. Sambon och jag hade verkligen ingen aning om vad vi gett oss in på men det skulle vi snart bli varse. På bilden kan man se trappen med plastmattan samt en del av de vackra väggarna.


Naiva som vi var trodde vi att det skulle gå jättesmidigt att slipa bort de limrester som fanns kvar efter mattan men så enkelt var det inte. Istället fick vi (sambon) skrapa de 18 trappstegen och den lilla hallen på övervåningen med en liten skrapa som var ungefär 3 cm bred. Detta tog en halv evighet eftersom sambon inte sprang till trappen när tillfälle gavs utan istället sköt på det då han var mindre road av att stå med miniatyrskrapan i icke-ergonomiska kroppsställningar. Men till slut tröttnade vi både på vår riktigt fula hall med bruna väggar, brunt element och en mörkt furufärgad trapp. Så i juli månad började vi det "roliga" arbetet med att skrapa färdigt trappen, slipa den, målartvätta väggarna, slipa väggarna, måla väggarna (efter att sambon byggt ett golv i mitten då vi har över 4 m i tak), luta samt olja trappen och till sist såpa den. Vi har även lagt klinkers i hallen samt sen tidigare bytt ytterdörr. Slutresultatet blev, efter en hel del krångel som jag inte orkar ta upp, riktigt bra, och jämför man med innan så är det stor skillnad.

Här kommer lite bilder på vår "nya" hall.

1 kommentar:

Nina sa...

åhhh så fint det blev- vi har inte gjort iordning vår hall men nu blev jag lite inspirerad .... vi har också plastmatta i trappan som ska bort och jag ska måla trappan gråvit....

kram